کابینت‌ها وسیله‌ای جهت منظم کردن وسایل و تجهیزات آشپزخانه هستند. این کمدهای چوبی یا فلزی کوچک که روی زمین یا روی دیوار نصب می‌شوند، باعث می‌شوند بازیابی هر وسیله راحت‌تر و در کمال آرامش انجام گیرد. طراحی کابینت خانگی و اداری با توجه به معماری داخلی هر فضا، شامل توجه به ابعاد، جانمایی، سبک، رنگ و همگونی با سایر وسایل و تجهیزات است. به همین دلیل باید پیش از سفارش و خرید کابینت خانگی و اداری ، از همه نکات مهم درباره این وسیله آگاهی داشت. این امر کمک قابل توجهی در انتخاب نوع طراحی، شیوه اجرا، کیفیت متریال، نوع سبک، انتخاب رنگ، چگونگی سفارش، رنج قیمت و شیوه خرید کابینت خانگی و اداری دارد.
در مجموعه مقالات نووآ، آگاهی در زمینه انتخاب کابینت، به بهترین شکل در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. نووآ این کابینت‌ها را در سه سبک زیر ارایه می‌کند که درصورت تمایل می‌توانید مقاله‌های مرتبط با آن‌ها را نیز مطالعه نمایید:
  • کابینت مدرن
  • کابینت نئوکلاسیک
  • کابینت کلاسیک
یک کابینت مناسب باید دارای شرایط مناسبی از هر نظر باشد. توجه و رعایت این نکات است که، می‌تواند این وسیله را شاخص و خاص نشان دهد. کابینت‌ها همانند لباس آشپزخانه هستند، زیبایی و چشم‌گیر بودن آن‌ها، باعث جلوه بخشی به سایر وسایل خواهد شد. دانستن نکات زیر برای داشتن یک کابینت مناسب راهنمایی‌تان می‌کند. یک کابینت خانگی و اداری مناسب باید:
  • متناسب با ابعاد فضای داخلی طراحی شده باشد.
  • از سبک معماری داخلی پیروی نماید.
  • دارای رنگی هارمونیک, متناسب با سبک خود و با هماهنگ فضای موجود، ارایه شده باشد.
  • از متریال با کیفیتی ساخته شده باشد.
  • تناسبات اندازه و طراحی آن درست باشد.
  • مطابق با مد روز باشد.
  • بتواند از همه فضاهای موجود به بهترین شکل استفاده کند، وجود ویترین‌ها و اکسسوری‌ها علاوه بر کاربردی بودن بر جذابیت آن می‌افزاید.
  • متناسب با وسایل و تجهیزاتی که در آن قرار داده می‌شوند، طراحی شده باشد.
  • دارای نورپردازی مناسب سبک خود باشد.
  • کاور و پوشش مناسب برای قسمت‌هایی مانند هود، جای ظرف‌های بالای ظرفشویی و ... داشته باشد.
  • طوری طراحی شده باشد که تعادل هوای محیط را حفظ نماید و هوا در بین قسمت‌های مختلف جریان داشته باشد.
برای این وسیله می‌توان از متریال چوب و فلز استفاده کرد. کابینت‌های تمام فلزی چندیست جای خود را به کابینت‌های اسکلت فلزی و بدنه چوب یا کابینت‌های تمام چوبی داده‌اند. انتخاب جنس متریال با مشتری است. امروزه کابینت‌های تمام چوبی در صدر جدول انتخاب مشتریان هستند. این کابینت‌ها با چوب‌هایی با کیفیت بالا و رنگ‌های بسیار زیبا، متناسب با سبک انتخابی مشتری اجرا می‌شوند. در ساخت این وسیله دو نوع چوب طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود، که در ادامه این نوشتار توضیحی درباره هر یک از آن‌ها ارایه می‌کنیم:

چوب طبیعی برای ساخت کابینت

چوب طبیعی دارای اصالت و کیفیتی به تمام است. وجود چنین کابینتی بر اعتبار و شکوه یک فضای داخلی می‌افزاید. چوب‌های مورد استفاده برای ساخت این وسیله می‌تواند چوب درختانی مانند راش، افرا و بلوط باشد. چوب تنه هر درخت، دارای پیچیدگی‌ها، زیبایی‌ها و شگفتی‌های خاصی مختص به خودش است. به همین دلیل ممکن است چوبی یافت شود، که بسیار خاص باشد و بتوان آن را در ساخت کابینتی با کیفیت استفاده نمود. در کابینت با چوب طبیعی، درب‌های کابینت که نمای ظاهری کار را تشکیل می‌دهند، از این نوع چوب طراحی و ساخته می‌شوند. برای بدنه کابینت از چوب مصنوعی با کیفیت اعلا استفاده می‌شود. کابینت با چوب طبیعی متناسب برای ارایه سبک‌هایی مانند روستیک، سنتی، سلطنتی و کلاسیک است.

چوب مهندسی شده MDF برای ساخت کابینت

برای ساخت این وسیله بهترین چوب مصنوعی، چوب ام دی اف است. این چوب دارای کیفیتی بالا است. MDF در زمان طراحی و ساخت کار، برخلاف چوب طبیعی وقت زیادی را برای آماده سازی نمی‌گیرد. از لحاظ اقتصادی نیز بسیار به‌صرفه است. استفاده از روکش‌های متفاوت، دست طراح را برای ارایه این نوع کابینت اداری و خانگی با چوب مصنوعی باز می‌گذارد. در سبک‌های خاصی مانند نئوکلاسیک از MDF خام استفاده می‌شود که در نهایت رنگ می‌شود. البته کیفیت رنگی این محصول نیز باید بالا و خاص باشد. در سبک‌هایی مانند مدرن و کلاسیک، روکش‌های درخشان مانند هایگلاس و اکرلیک و روکش‌های مات مانند لمینت، ممبران و ملامینه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابینت‌ها در قسمت‌های خاصی در تماس مستقیم با آب و رطوبت هستند. به همین دلیل نیاز به متریال خاص یا تدارکاتی ویژه برای ضدآب کردن آن‌ها وجود دارد. در ادامه این متن 4 روش مهم برای ضد آب کردن ام دی اف را معرفی می‌نماییم:
  • استفاده از روکش‌های ضدآب مانند ملامینه، ممبران و پی وی سی در MDF
  • استفاده از ورق نانو در سطح رویه MDF، دارای ویژگی ضدآب و مقاوم در برابر حرارت، خش و سایش
  • استفاده از اسپری ضدآب نانو در MDF، بعد از طراحی و اجرای کار
  • استفاده از ژل و کرم ضدآب در MDF در محل اتصالات و برش‌های مماس با سینک ظرف‌شویی
کابینت وسیله‌ای است که باید به‌صورت سفارشی برای هر موقعیت مکانی ساخته شود. به همین دلیل باید از افراد خبره و متخصص در این زمینه مشاوره و کمک گرفت. درصورت انجام این کار توسط افراد غیر متخصص ممکن است کابینتی برایتان ساخته شود که، هماهنگی با فضا، اندازه‌های استاندارد و کیفیت متریال به کار رفته در آن بسیار نامناسب باشند. کابینت باید برای سالیان طولانی عمر کند و کارآیی داشته باشد. متخصصان و طراحان نووآ با حضور در محل مورد نظر و ارایه طرح‌های سه بعدی، متناسب با سلیقه مشتری، کابینتی باکیفیت و بسیار زیبا را برایتان مهیا می‌نمایند.
برای خرید کابینت خانگی و اداری باید به دنبال شرکت‌های معتبر و افرادی بروید که به تخصص و وجدان کاری آن‌ها ایمان دارید. یک کابینت با متریال غیراستاندارد ممکن است ظاهر خوب و مناسبی داشته باشد، اما عیب‌های کار، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خود را نمایان می‌کنند. از جمله استفاده از چوب، اتصالات و ابزار یراق، رنگ و ... نامناسب که جلوه بخشی و کارایی این وسیله را کم می‌کند. شرکت نووآ با سابقه‌ای چندین ساله و تخصص در زمینه طراحی و اجرای کابینت خانگی و اداری با اطمینان از این آزمون سربلند بیرون آمده است.
قیمت کابینت خانگی و اداری با توجه به نوع متریال، سبک مورد نظر و متراژ کار اجرا شده تعیین می‌شود. این وسیله با چوب طبیعی به دلیل طراحی دشوار و اجرای سنگین هزینه زیادی خواهد داشت. اجرای این نوع کابینت نیز بسیار زمان‌بر است. قیمت این کابینت با چوب طبیعی بسیار اقتصادی و به‌صرفه است. به‌علاوه، قیمت این وسیله در سبک‌های خاص به نوع اجرای آن نیز بستگی دارد. به عنوان مثال در سبک نئوکلاسیک نوع اجرای قاب، رنگ و شیوه اجرای رنگ، قیمت‌های متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. استفاده از ابزار و یراق‌آلات باکیفیت، گرچه ممکن است قیمت نهایی را افزایش دهد، اما در عوض ماندگاری و طول عمر این وسیله را نیز تضمین می‌نماید.
در این مقاله درباره کابینت‌های خانگی و اداری صحبت کردیم. طراحی و اجرای این وسیله نیازمند توجه به نکاتی مهم است که در این متن به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم. متریال مناسب برای اجرای این وسیله در این مقاله بررسی شد و اطلاعات مهمی درباره این نوع متریال ارایه شد. هم‌چنین نکات مهمی درباره ضدآب کردن سطح کابینت بیان شد. در زمینه چگونگی خرید و ریزه‌کاری‌های قیمت این محصول نیز نکات مهمی در این مقاله بیان شد. این محصول به صورت سفارشی توسط مهندسان و طراحان نووآ در مکان مورد نظر اجرا خواهد شد.